Lecţia moldovenească de ieftinit carburanţii
De la jumătatea acestui an, autorităţile din Republica Modova au instituit un sistem prin care preţul carburanţilor vânduţi în benzinăriile din toată ţara este limitat prin lege, şi este stablit în funcţie mai mulţi factori. Măsura, benefică pentru consumator, a lovit dur companiile petroliere. Cât costă acum benzina şi motorina în benzinăriile de peste Prut.
Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) de la Chişinău a instituit, de la 1 iunie, un sistem prin care preţul carburanţilor vânduţi de toate companiile petroliere din Republica Moldova este plafonat. Potrivit reprezentanţilor Rompetrol Moldova, cel mai mare vânzător de carburanţi din ţară, preţul maxim al carburanților este stabilit de stat în funcţie de trei mari factori: cotaţiile internaționale la benzină şi motorină, cursul de schimb leu moldovenesc-dolar, şi o marjă a vânzătorului de carburant. Combinat cu acciza şi TVA, din acest calcul rezultă un preţ maxim la pompă, peste care nu poate să treacă nicio benzinărie din ţară. Acest preţ se calculează la fiecare două săptămâni de către ANRE, şi este făcut public. În momentul stabilirii preţului, ANRE ia în calcul cotaţiile Platt's Mediterranean la benzină şi motorină din urmă cu exact 14 zile, şi cursul de schimb leu moldovenesc-dolar din urmă cu 14 zile.
Toţi retailerii de carburanţi sunt obligaţi să vândă sub acest preț, lucru care afectează destul de grav profitabilitatea business-ului, în condiţiile în care, aproape la fel ca în România, jumătate din preţul de la pompă este reprezentat de taxe.
"Când a fost introdusă măsura, am fost obligați să reducem preţurile cu un leu pe litru (cursul de schimb este de circa 4,7 lei moldveneşti pentru 1 RON – n.red.). Marja noastră de profit a scăzut cu 40%", a declarat Felix Crudu, general manager Rompetrol Moldova. Anterior acestei măsuri, compania îşi bugetase pentru anul în curs o cifră de afaceri de 150 de milioane de dolari, care, potrivit lui Crudu, va putea fi atinsă prin vânzări mai mari de carburant. "Încercăm să compensăm prin creşterea volumelor", a spus oficialul Rompetrol Moldova, care a şi pus în practică strategia de extindere. În acest an, reţeaua de distribuţie a Rompetrol Moldova a crescut până la 77 de benzinării, după deschiderea a 12 noi staţii.
La momenul redactării acestei știri, prețurile maxime erau de 15,98 lei moldovenești pentru benzină (circa 3,4 RON) pe litru, şi de 13,86 lei pentru motorină (circa 2,9 lei românești pe litru). După cum se vede în fotografia acestui text, realizată la o staţie din zona centrală a Chişinăului, pentru sortimentele premium din gama Efix (toți carburanții sunt importați de Rompetrol Moldova din România, fiind produși la rafinăria Petromidia) compania practică preţul maxim. Spre deosebire de România, consumatorii din Basarabia cumpără însă şi carburanţi fără aditivi, care sunt mai iefitini şi au şi costuri de producţie mai mici, pe care compania petrolieră îşi permite să îi vândă sub preţul maxim stabilit de stat.
Potrivit reprezentanților Rompetrol, din preţul final, "partea" companiei petroliere este de circa 3,5 lei moldoveneşti pe litru, care include toate costurile companiei (fără taxe și costul de achiziție al carburanților). Aceasta este de fapt marja în care fiecare retailer de carburant se poate "juca" cu preţul.
Consumul de carburanţi al Republicii Moldova este de circa 600.000 de tone pe an, iar 40% din această cantitate este importată din România, de către Rompetrol, fiind produşi la rafinăria Petromidia. În Moldova sunt circa 500 de staţii de distribuţie operate de companiile petroliere, iar cei mai importanţi jucători sunt Lukoil, Rompetrol, Petrom, Tirex Petrol (fosta companie de stat, acum privată) şi Bemol.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu